Het belang van verkeersleiders: hoe zij ons dagelijks leven veiliger maken

BRL 9101

 

Luchtverkeersleiders zijn degenen die ons veilig houden op de wegen. Zij zorgen ervoor dat vliegtuigen op koers blijven en veilig landen. Luchtverkeersleiders spelen ook een cruciale rol bij het handhaven van een consistente stroom luchtverkeer, zodat luchtvaartmaatschappijen geen vertraging oplopen of aan de grond blijven doordat een luchtvaartmaatschappij haar vluchten annuleert. Naarmate ons leven afhankelijker wordt van luchtvervoer, is ook de behoefte aan luchtverkeersleiders toegenomen. Elke dag vertrouwen we op deze professionals om ons veilig te houden en vertragingen te beperken dankzij hun deskundige kennis van de luchtvaart- en luchtruimvoorschriften en hun vermogen om in eenvoudig Engels met piloten te communiceren.

Wat is een luchtverkeersleider?

Luchtverkeersleiders helpen piloten om door de lucht en het luchtruim te navigeren. Ze zijn verantwoordelijk voor het regelen van de luchtverkeersstroom, het beheren van het luchtruim en het monitoren van en reageren op noodsituaties met vliegtuigen. Wanneer piloten in de lucht zijn en communiceren met verkeerstorens en andere piloten, zijn ze "verkeer". Als piloten met elkaar communiceren zijn ze "communicatie".

Luchtverkeersleiders sturen de bewegingen van vliegtuigen door het luchtverkeer te regelen. Dit betekent dat zij de hoogte, snelheid en richting (of "heading") van elk vliegtuig bepalen. Ze helpen ook vliegtuigen in nood en leiden ze naar plaatsen als luchthavens en zeehavens.

Luchtverkeersleiding: de basis

Luchtverkeersleiding is een systeem dat de bewegingen van vliegtuigen in het gecontroleerde luchtruim regelt. Luchtverkeersleiding is een gezamenlijke inspanning van de federale overheid, lokale overheden en particuliere instanties. De Federal Aviation Administration (FAA) zorgt voor de algemene controle en veiligheid van het luchtruim, terwijl de piloot en de verkeersleider samenwerken om het luchtruim te beheren. De piloot is verantwoordelijk voor het vliegen van het vliegtuig, terwijl de verkeersleider verantwoordelijk is voor het luchtruim en het coördineren van de bewegingen van de vliegtuigen.

Het systeem voor luchtverkeersleiding is onderverdeeld in drie niveaus: Center, Area en Control.

Het Center bevindt zich meestal op een grote luchthaven en is verantwoordelijk voor het ontvangen van klaringen van de piloot (de verkeersleider is vaak ook piloot) en het bewaken van het luchtruim. Het centrum is verantwoordelijk voor de coördinatie van de bewegingen van vliegtuigen in een groot gebied. Het kan meerdere Sectionele Centra hebben (ook wel Sectional Interfaces of SID's genoemd) om het verkeer in verschillende gebieden te beheren. Het Sectionele Centrum bevindt zich meestal ergens bij de kust, terwijl de andere Sectionele Centra zich in het binnenland bevinden. Een sectoraal centrum heeft verschillende sectorale interfaces, die het luchtruim over een groter geografisch gebied beheren. Sectionele interfaces zijn meestal maar een paar mijl lang en worden gebruikt voor het beheer van luchtruim dat niet over torens gaat, zoals en-route luchtruim of luchtruim op zee. In sommige gevallen kan een Sectioneel Interval echter worden gebruikt om gecontroleerd luchtruim te beheren. Controle is het laagste niveau van het systeem. Het wordt gecontroleerd door Air Route Controllers die verantwoordelijk zijn voor het beheer van elk segment van de luchtroute. Elke luchtroute (of segment van een luchtroute) heeft een eigen routenummer, en de luchtverkeersleider is verantwoordelijk voor het vrijhouden van die route van andere vliegtuigen.

Live in-flight video van een ATC shift

Als je overweegt om als luchtverkeersleider te gaan werken, wil je misschien graag uit de eerste hand zien hoe een ATC-dienst eruitziet. Dit kun je doen door naar een luchtverkeersleidingstoren te gaan en je aan te melden voor een dienst. Binnen enkele uren werk je als luchtverkeersleider. Als je niet zeker weet waar je heen moet, neem dan contact op met je plaatselijke luchthaven of de plaatselijke vereniging van luchtverkeersleiders om te zien wie er beschikbaar is om te werken. Je moet professioneel gekleed zijn en klaar om te beginnen zodra de dienst begint.

De dienst bestaat uit twee delen: wanneer de toren open is, meestal van 9 tot 17 uur, en wanneer de toren gesloten is, meestal van 17 tot 9 uur.

Tijdens de open uren ben je verantwoordelijk voor het beheer van het luchtruim in het gebied waar de toren zich bevindt. Je ontvangt en volgt vliegtuigen in de lucht en ontruimt ze indien nodig. Je bent ook verantwoordelijk voor het beheer van verkeer dat landt of opstijgt op nabijgelegen luchthavens, inclusief andere vliegtuigen in hetzelfde luchtruim.

Aan het einde van elke dienst moet je alle informatie noteren die je tijdens de dienst hebt geregistreerd. Dit omvat wie je waar hebt vrijgegeven, wanneer je de informatie hebt ontvangen, welke richting ze vlogen, en alles wat je nog meer moet registreren.

Waarom is het werk belangrijk?

BRL 9101 is een veelzijdig en krachtig programma dat u in staat stelt een breed scala aan taken uit te voeren. Luchtverkeersleiders spelen een cruciale rol in de luchtvaartindustrie. Ze zorgen ervoor dat vliegtuigen op koers blijven en veilig landen. Ze spelen ook een sleutelrol in het handhaven van een consistente luchtverkeersstroom, en zorgen ervoor dat luchtvaartmaatschappijen geen vertraging oplopen of aan de grond blijven omdat een luchtvaartmaatschappij haar vluchten annuleert. Luchtverkeersleiders zijn over het algemeen ook veelgevraagd, omdat velen op hun baan rekenen voor een vast inkomen.